World Hearing Day: Hoorzorg voor iedereen!

World Hearing Day: Hoorzorg voor iedereen!

World Hearing Day is dé dag van de internationale hoorzorg. Deze dag wordt gevierd op 3 maart. Dit jaar is het thema van World Hearing Day: Ear and Hearing care for all (oor- en hoorzorg voor iedereen). Ter ere van deze dag vertelt Janneke haar persoonlijke verhaal over hoorzorg voor iedereen. Lees het verhaal hieronder;

De hoorreis van Janneke Roozen

"World Hearing Day is een dag waarop er stilgestaan wordt bij de toegankelijkheid van hoorzorg en het belang hiervan. Inmiddels ben ik nu meer dan twee jaar klant bij Oogvoororen. De audicien komt bij mij thuis, maar dat is niet altijd zo geweest."

"Voordat ik klant werd bij Oogvoororen ging ik altijd naar de audicien toe. Vele malen. En dat terwijl ik nog niet zo lang mijn eerste hoortoestel had. Afgelopen week kreeg ik weer een brief met een uitnodiging van mijn audicien op de mat. Het was inmiddels vijf jaar geleden dat ik mijn eerste hoortoestellen kreeg. Ik dacht na over deze jaren, over mijn ervaringen en de kennis die ik inmiddels heb opgedaan. Maar ook over de hoortoestellen en mijn audicien. Wat is er een hoop veranderd!"

Mijn eerste hoortoestel

"Vijf jaar geleden kocht ik mijn eerste hoortoestel. Door een operatie aan een cholesteatoom werd ik slechthorend. Het is inmiddels ook vijf jaar geleden dat ik voor het eerst bij een audicien binnen stapte. Ik had in mijn omgeving om tips gevraagd. Zelf kende ik toen geen mensen met een hoortoestel."

"Mijn audicien kwam zeer professioneel over. Hij nam alle tijd om mij alles uit te leggen en dat hielp enorm. Maar mijn hooruitdaging bleek geen makkelijke, ik ben geregeld terug gegaan. Zelfs toen ik het toestel al had aangeschaft."

"In de winkel leek het goed, maar ging ik naar buiten, dan twijfelde ik al wat en thuis kreeg ik snel hoofdpijn of raakte geïrriteerd en wilde het toestel direct in de la gooien. De overgang vanuit de hoorwinkel naar de ‘echte wereld’ vond ik best groot. Ondanks dat ik wist dat mijn hersenen even aan het nieuwe geluid moesten wennen, leek het maar niet te lukken. Na mijn hoortoestel weer opnieuw te hebben ingesteld, kwam ik thuis, waar mijn zoon met de lego speelde en er een kopje op het stenen aanrechtblad werd gezet. Het geluid was te hard, te schel, koud,  ik snapte er niets van. In de winkel leek alles best oké, maar toen ik thuis kwam viel dat tegen. Ik werd er onzeker van, lag het aan mij? Het liefste wilde ik het hoortoestel direct uit doen, maar zonder kon ik ook niet. Zonder overdrijven ben ik meer dan 12 keer terug gegaan, ik had medelijden met de audicien. Soms liet ik het hoortoestel even liggen, gewoon omdat ik niet durfde om weer een afspraak te maken. Ik ging zelfs nog naar het audiologisch centrum om te kijken of zij mij verder konden helpen. Maar feit bleef, ik en mijn hoortoestel, wij werden geen vrienden!"

De audicien aan huis

"Nu vijf jaar later heb ik al zoveel verschillende merken en hoortoestellen uitgeprobeerd. En inmiddels weet ik dat je met het ene merk meer een match kunt hebben dan met het andere. Ieder gehoorverlies is zo specifiek."

"Inmiddels volgde er nog een operatie en verslechterde mijn gehoorverlies. Ik besloot op zoek te gaan naar een andere audicien, en naar een andere hooroplossing, iets wat beter paste. Hoewel ik zelf iemand ben die veel online uitzoekt had ik mij hier nog niet zo in verdiept. Totdat ik op een audicien stuitte die bij je thuis kwam. Dat was precies wat ik zocht. Daarnaast was ik net bezig om een website op te zetten, waarmee ik de wens had om mensen vanuit een persoonlijke inslag te informeren over gehoorverlies en alles wat daarbij komt kijken. Daarbij wilde ik ook graag hoortoestellen gaan reviewen, omdat er online vaak zo weinig onafhankelijk over te vinden is. Wat bleek, Oogvoororen zag dit wel zitten. En zo ontstond er een match.
De audicien kwam ineens bij mij thuis, tussen de legoblokjes in. Naast dat het praktisch is, vind ik het ook heel fijn."

"Aan de keukentafel werd mijn gehoor getest en het hoortoestel afgesteld! Mijn zoon zat naast mij te kleuren en te kletsen, mijn partner zette een kop koffie. Het ging eigenlijk heel gemoedelijk en relaxed. En bovenal, bleek mijn gehoorverlies niet zo complex als dat ik dacht... Nu ben ik vaak na één soms twee afspraken tevreden over het geluid. Heel fijn! Vooral ook de keren dat het voor mij lastig was om een afspraak te maken buiten de deur. Zo moest mijn hoortoestel even tijdelijk aangepast worden na een nieuwe ooroperatie. Mijn audicien Diana kwam toen bij mij thuis. Of die keer dat ik net moeder was geworden en nog erg door voedingen en slaapjes aan huis gebonden zat. Juist toen kon ik het bezoek aan huis nog meer waarderen. Want dat slaapje, dat deed de 'mini' nu gewoon tussen de hoormeting door. De drempel naar een audicien is voor sommige hoog. Ik kan mij voorstellen dat juist dit de stap naar een hoortoestel enorm kan verkleinen, voor zowel jong als iets ouder. En dat is voor mij dan toch echt het voorbeeld van toegankelijke hoorzorg!"

Wilt u meer weten over Janneke Roozen en haar ervaringen? Neem dan een kijkje op haar website: www.hoorstyle.nl of bekijk de consumentenreviews op YouTube.

      9.0 uit 6 reviews

Teleurgesteld.

Lees meer

      9.2 uit 6 reviews

Voor mij een goede aankoop en ben zeer tevreden .

Lees meer

      9.6 uit 66 reviews

Chapeau !! Chapeau

Lees meer

      9.4 uit 2041 reviews Lees ze allemaal